2019. aug 08.

Tévhitek a Plitvicei-tavakról!

írta: Hegedüs Evelin

Horvátországi utazás során, még szép, hogy kötelező megállni a Plitvicei-tavaknál. Se bejelentkezés, se szállás foglalás, csak megyünk „majd valahogy bejutunk!” -gondoltuk.

1., Előzetes bejelentkezés szükséges.
Igazából nem, mert helyszínen lehet venni felnőttjegyet, diákjegyet és gyerekjegyet is. Ha van diákigazolványod, de már Magyarországon érvénytelen, a kutyát nem érdekli a pénztárnál, rengeteg magyar bejátszotta, hogy diákjegyet vett érvénytelen igazolvánnyal. Próba cseresznye szerintem érdemes kipróbálni, veszteni valód nincs.

2., A tó körbejárásához nem kell belépő.

Az 5 órás túra végén döbbentünk rá, hogy lényegében ide nem is kell belépő. Vagyis vannak kiskapuk, ahol nem kérik a jegyet és csekély az ellenőrzés mértéke, mint a villamosokon.. A jegy a járművek használatához szükséges, maga a Nemzeti Parkba való belépéshez a főbejáratnál kérnek jegyet. Igaz eléggé lihegős a legfelső tóhoz felmenni, majd lesétálni, de ha csak egy részét szeretnénk meglesni és pár szép képet csinálni szerintem nem érdemes 10.000Ft-ot fizetni a jegyre. Nem csak a belépő tartozik a jegyhez, hanem biztosítás is, illetve, ha megállít egy őr, véletlenszerűen kérheti állítólag a jegyet, mi például semmi ilyesmit nem tapasztaltunk.

3., Ebben a tórendszerben TILOS FÜRDENI.

A legidegesítőbb az egészben, hogy mész a gyönyörű tavak között/mellett/fölött, nézed a kristálytiszta vizet, ahogy úszkálnak vígan a halak, DE TE NEM MEHETSZ BELE! Szörnyű érzés, próbáljátok ki.

4., A túraútvonal végig nem a tórendszer mellett van.

A kiépített ösvény nagyrésze az erdők szélén megy végig, ahol nagyon oda kell figyelni a szintkülönbségekre, lépcsőkre, és sajnos az igazán szép részek túl messze vannak tőlünk. Javarészt nem a tavakat látjuk csupán az erdőt és pár részletet a vízből.

Ennek ellenére is nekivágtunk a túrának. Ezzel a térkép segítségével mutatom be az 5-6 órás kirándulást.

Először a hoteleknél akartunk leparkolni, majd közölték, hogy az a parkoló csak a hotel vendégeinek van, szóval menjünk át a főút túloldalára a másik parkolóba. Nem volt más választásunk a piros csík jelzi ugye az utat, annak a túloldalán lehet a jegyet is venni, illetve van egy étterem, mosdó információs pultok, kifőzdék. Parkolás után megvettük a jegyeket.

Jegy árak 2019 júli 1 és aug 31 között
- felnőtt: 16 óráig 250 kuna, 16ó után 150 kuna
- tanuló: 16 óráig 160 kuna, 16ó után 100 kuna
- gyerek: 16 óráig 120 kuna, 16ó után 70 kn (7 és 18 év között)
- 7 év alatt ingyenes
- gyerek csoport (15 fő felett) 16 óráig 120 kuna, 16ó után 70 kuna
- felnőtt csoport (15 fő felett) 16 óráig 250 kuna, 16ó után 150 kuna

Jegy árak 2019 jún 1-30 és szept 1-30 között:
- felnőtt: 16 óráig 250 kuna, 16ó után 150 kuna
- tanuló: 16 óráig 160 kuna, 16ó után 100 kuna
- gyerek: 16 óráig 110 kuna, 16ó után 50 kn (7 és 18 év között)
- 7 év alatt ingyenes

Jegy árak 2019 jan 1 és márc 31 illetve nov 1, dec 31 között:
- felnőtt 60 kuna, tanuló 50 kuna, gyerek 30 kuna, 7 év alatt ingyenes
- 15 fő feletti csoportnál: 55 kuna, gyerek csoportnál: 25 kuna

Mivel a szezon közepén mentünk a legdrágábban kaptunk belépőt, ami igazából jegy is a járművekre! Ezt abból állapítottuk meg, hogy amikor elsétáltunk az St2 jelzéshez (ahonnan indult a busz a legfelső tóhoz) mielőtt felültünk a buszra lecsippantották a jegyünket. Szóval nem arra kellett, hogy bemenjünk a fák közé, hanem a buszra, majd, amikor leszálltunk a buszról mindenki amerre akart, arra tartott. Nekünk sehol se felügyelték a túrázókat, kivéve a járműveknél. Lesétáltunk egészen a P2-es jelzésig, ahol mi döntöttük el, hogy átmegyünk hajóval a túloldalra (P1) vagy hosszába a P3-as jelzésig hajókázunk. Mielőtt felszálltunk volna a hajóra, szintén kérték a jegyünket, hogy jogosan szállunk-e fel. Ezután a kutyát nem érdekelte, hogy nekünk van e jegyünk vagy nincs. Egyébként  a tórendszert végig körbe lehet járni gyalog.

Szerintem a legizgalmasabb rész a végén volt, amikor a Nagy Vízesés felé tartottunk, illetve onnan elindultunk a buszhoz, ami a parkoló felé kivisz. Az az útvonal van a legközelebb a főúthoz, a térkép jobb oldalán lévő sárga gyalogos vonal szinte összeér a pirossal. Azt sajnos nem tudtam megnézni, hogy ott van-e lehetőség parkolásra, de bemenni a parkba mindenképpen be lehet ott jegy nélkül is, és alig kell sétálni, hogy gyönyörködni tudjunk a tavakban.

(Nagy vízeséshez vezető szakasz)

Vannak még kétségeim azért a szabályzatot illetőleg.

• 8 után nem lehet bemenni, elvileg akkor „zár”. Nos, kapuk meg hasonlók nincsenek a parkba nem értem, hogy zárják 8-kor. A járművek valószínűleg addig járnak. De akkor miért nem ezt kommunikálják az emberek felé? Lényegében a belépőnk áráért a látványt kapjuk és a járművek használatát. Se fürdés, se egy palack víz vagy bármi egy kis szuvenír.
  • Limitált a belépési létszám. Honnan tudják, hogy hányan vannak még bent? Ha valaki gyalogol, hogyan ellenőrzik? Tőlünk nem kértek semmit, amikor elhagytuk a parkot, fogalmam nincs ez hogy történik.

Vegyes érzéseim vannak a Plitvicei-tavakkal kapcsolatban, ha legközelebb arra járok, mindenképp elmegyek a KRKA Nemzeti Parkba, így lesz mihez viszonyítanom a kirándulást és ott még fürdeni is lehet! Sajnos sokan összetévesztik a két parkot, ahogyan én is, ami csalódáshoz vezethet.

Hasznos linkek:

Online jegyváráslás: https://ticketing.np-plitvicka-jezera.hr/Index.aspx?l=EN

Szabad helyek: http://oa.rao.hr:8051/#/dashboard

Szólj hozzá

külföld utazas nyaralás horváthország travelhungary magyarutazo kobormacska